„Evoluţia pozitivă a unui artist se vede printr-o expoziţie”
„Artistul plastic Ion Bolocan şi-a prezentat lucrările din toată perioada de activitate într-o expoziţie personală la Centrul Expoziţional „Constantin Brâncuşi“. „Evoluţia pozitivă a unui artist se vede printr-o expoziţie, iar această expoziţie cuprinde toate lucrările din toată perioada mea
de activitate”, a declarat Ion Bolocan în cadrul vernisajului.
Expoziţia prezintă sculpturi din marmură şi bronz, reprezentând în mare parte femeia.
Potrivit criticului de artă Liviu Hâncu, Ion Bolocan este un artist de referinţă în arta Republicii Moldova, având piese extraordinare prin plasticitatea lor. Sculpturile artistului nasc multe idei, provocări, sentimente.
„În ultimii ani nu prea am văzut un artist cu o aşa încărcătură plastică. Artistul ştie să pună la punct lucrurile, nelăsând nicio şansă întâmplării”, a declarat Liviu Hâncu. Criticul a mai spus că artistul îşi duce [lucrările] la o desăvârşire plastică absolută, încât la nicio compoziţie nu mai poţi nici adăuga, nici scoate [nimic].”
Sursa: www.info-prim.md, 20 octombrie 2011
„Pe sculptorul Ion Bolocan l-am găsit extrem de fericit şi, în acelaşi timp, trist. Fericit, pentru că reuşise să-şi organizeze în ţară a doua expoziţie personală, probabil ca un tribut artistic pe care plasticianul a izbutit în sfârşit să-l plătească. Şi trist, pentru că a fost repudiat din mediul artistic de aici, iar cale de întoarcere, cum a dat de înţeles, nu există. Or, el nu se supune nimănui, doar artei. Nu se ascunde după perdea sau culise diplomatice, ci spune lucrurilor pe nume. Tocmai din acest considerent frica nu a reuşit să-i distrugă identitatea.
Născânda democraţie din Repulica Moldova, de altfel, reprobabilă şi şovăielnică, rămâne totuşi destul de vitregă pentru unii artişti de la noi. Ei adesea au de ales între a se porni pe calea pribegiei sau a se conforma realităţilor crunte. Absent o bună perioadă de timp din atenţia iubitorilor de artă, sculptorul Ion Bolocan revine zilele acestea cu o nouă expoziţie personală. Vernisajul are loc astăzi, 19 octombrie, la Galeria „Constantin Brâncuşi” din Capitală. Expoziţia reprezintă o sinteză a activităţii sale artistice, „cu avantajele şi dezavantajele ei”. Tematica lucrărilor sale este una variată, purtând o uşoară tentă filosofică şi în acelaşi timp, realistă, exprimată prin nuduri feminine evident de graţioase. Printre ultimele se numără „Prinţesa” şi „Domnişoara din Chişinău”. „Recunosc că sunt mult mai activ în străinătate decât în ţară. Dar această absenţă nu este întâmplătoare. Explicaţia este că eu nu fac parte din găşti sau partide politice şi, probabil, de aceea nu sunt acceptat în mediul de aici. Este o afirmaţie pe cât de curajoasă, pe atât de adevărată”, remarcă artistul. El precizează că plasticienii sunt o categorie mult mai politizată decât cei din alte domenii. „Societatea noastră este foarte dificilă din punctul de vedere al conştiinţei şi, cu părere de rău, nici Uniunea Artiştilor Plastici nu este scutită de astfel de oameni. Nu este vorba despre concurenţă, fiindcă ea nu are de-a face cu laşitatea, care la noi este pe ordinea zilei”. El spune că în artă nu poţi fi laş şi făţarnic, fiindcă lucrarea este cea care reflectă starea emoţională şi spirituală, prin sincera expresie individuală. Un atribut indispensabil al creaţiei sale este însă intuiţia. Adesea face ceea ce îi dictează sufletul şi nu poate fi mincinos cu sine însuşi. Anume intuiţia îi serveşte drept valenţă şi punct de reper în arta pe care o face. Plasticianul Ion Bolocan a avut mai multe expoziţii personale în Germania, Elveţia şi Lituania, participând şi în cadrul unor expoziţii de grup, precum Saloanele de Primăvară şi de Toamnă de la Chişinău, iar în afara ţării – în Rusia, România, Italia şi Belgia. Numeroase lucrări semnate de artist se regăsesc în colecţii publice şi private din România, Franţa, Germania, Elveţia, Belgia, Italia, Anglia, Suedia şi SUA, la Muzeul de Arte Plastice a Republicii Moldova, în Colecţia Bienalei de sculptură din Ravena, Italia.”
Sursa: Nadia Tătaru, TIMPUL DE DIMINEAȚĂ, 19 Octombrie 2011